Creëer een prettige en gezonde thuiswerkplek: 5 tips

thuiswerkplek

Thuiswerken, het wordt steeds normaler. Of het nou verplicht is of een vrijwillige keuze, het zal vaker voor gaan komen. Het is belangrijk dat je een prettige en gezonde thuiswerkplek voor jezelf creëert. In dit artikel laten we je zien hoe je dat doet.

1. Zorg voor een goede werkhouding

Probeer te voorkomen dat je achter je computer zit als een soort Quasimodo. Dit gebeurt vaak automatisch wanneer je je laptop of computerscherm te laag hebt staan en dus teveel naar beneden moet buigen. De oplossing: monitor ondersteuning of laptop ondersteuning. Zo blijven je nek en hoofd in een rechte houding en kun je een hoop klachten en pijntjes voorkomen. Je doet je rug, nek en je schouders er een groot plezier mee.

Het kiezen van een goede bureaustoel en het juiste bureau is eveneens cruciaal voor een goede werkhouding. Maar dan ben je er nog niet. Zorg ervoor dat je ze goed afstelt. De bovenkant van je computerscherm of laptop dient op ooghoogte te staan, houd je ellebogen op 90 graden en zorg ervoor dat je voeten plat op de grond of op een voetensteun staan. Doe je lichaam geen onnodige schade aan en creëer een gezonde thuiswerkplek.

ondersteuning voor de computer en laptop

2. Voldoende licht en lucht

Houd rekening met licht bij het kiezen van je thuiswerkplek. Werken met natuurlijk ligt geeft je meer energie en werkt prettiger. Dus heb je de mogelijkheid hebt om je bureau dichtbij een raam te zetten? Twijfel niet!

Is dit geen optie voor jou, of werk je voornamelijk wanneer de zon alweer is verdwenen? Zorg dan voor verlichting die de hele kamer gelijkmatig en voldoende verlicht.

Zet je raam ook zeker open of op een kiertje. Voldoende toevoer van verse lucht is draagt bij aan een gezondere werkomgeving. Neem daarnaast ook de tijd om een frisse neus te halen tussen het werken door. Dit zal je goed doen. Een wandelingetje in de buitenlucht werkt stress verlagend. Je geeft je hoofd even een break, om vervolgens weer productiever aan de slag te kunnen.

thuiswerkplek met natuurlijk licht

3. Kies de juiste plek

Een plek waar je je goed kunt concentreren is een must wanneer je thuis werkt. Vervelende geluidjes, rondrennende kinderen of een telefonerende partner kunnen enorm afleiden. Kies een plek in het huis waar je rustig en geconcentreerd je werk kunt uitvoeren. Bespreek dit van te voren ook goed met degene waar je mee samenwoont. Zo voorkom je een hoop heibel. Zeker als je met z’n tweeën vanuit huis werkt. Bepaal bijvoorbeeld één vaste plek waar jullie telefoneren, zodat je de ander niet irriteert of van zijn of haar werk afhoudt.

4. Houd je bureau netjes

Misschien herken je het wel: je begint de dag met een opgeruimd bureau maar gedurende de dag veranderd het in één grote chaos met rondslingerend papier en vieze koffiemokken. En dat terwijl een schoon en opgeruimd bureau een stuk meer rust geeft en ervoor zorgt dat je gestructureerder te werk gaat.

Maak van het opruimen van je bureau een routine. Zo komt het in je systeem, je zult merken dat het op ten duur vanzelf gaat. Maak er een gewoonte van om voor de lunch en aan het einde van je werkdag je bureau even op te ruimen. Zo begin je ieder werkmoment met een geordend bureau.

opgeruimd bureau

5. Planten

Het begint haast een stokpaadje te worden, maar we blijven het zeggen: planten. Planten verbeteren de luchtkwaliteit, ze nemen CO2 op en zetten dit om naar zuurstof. Dit maakt de lucht waarin je werkt zuiverder en aangenamer.

Onderzoekers zweren erbij: het hebben van planten op je werkplek draagt bij aan de creativiteit en productiviteit van werknemers. Het zou zelfs leiden tot minder ziekteverzuim. Genoeg redenen om je werkplek te voorzien van het nodige groen toch? En daarbij, ziet je werkplek er ook een stuk leuker uit met planten.

thuiswerkplek met planten

Een fijne en gezonde thuiswerkplek: check ✅. Benieuwd naar onze 5 tips voor het inrichten van je badkamer? Klik hier en laat je inspireren.

Spread the love

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.